1 2 3

0 Comments

Do najbardziej użytecznych czy nawet nieodzownych sprzętów w dużych magazynach lub portach są suwnice, czyli urządzenia, które funkcjonują w ruchu przesuwnym.


Są one zaopatrzone w funkcję opuszczania oraz podnoszenia towarów.




malunek - przemysł
Autor: Marcin Polak
Źródło: http://www.flickr.com


Dla przykładu suwnice bramowe przypominają swoim wyglądem typową bramkę piłkarską, choć na zamontowanej poziomo belce umieszczony jest zaczep. Taka wciągarka jest w stanie się ruszać w poziomie oraz w pionie. Suwnica przeznaczona jest do przemieszczania ładunków i ludzi, ale jedynie w obszarze, który jest określony szerokością i wysokością toru jazdy. Na suwnicy muszą być umieszczone określone oznaczenia. Przykładowo na moście powinna być informacja o największym dopuszczalnym ciężarze, numer rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego i o grupie natężenia pracy. Ponadto o maksymalnym dopuszczalnym udźwigu musi informować także tablica na zbloczu hakowym. Do podstawowych elementów oprzyrządowania mechanicznego suwnicy należą m.in.: tor jezdny, odboje czy krzywki.


W sprzedaży są suwnice pomostowe, podwieszane oraz bramowe. Ta pierwsza, czyli natorowa jest instalowana zazwyczaj we Wnętrzach hal magazynowych oraz hal przemysłowych. Jest ona złożona z kratownicowego pomostu, który może toczyć się po szynach. Dźwignica boczna może posiadać udźwig do 5 ton a rozpiętość 10 m. O wiele cięższe ładunki jest w stanie podnieść suwnica pomostowa dwudźwigarowa. Jej obciążenie może wynosić aż do 200 ton. Na pochylniach stoczniowych albo składowiskach najczęściej stosowana jest dźwignica bramowa.


Może mieć ona rozpiętość do 36 m oraz udźwig do 100 t. Zazwyczaj posiada ona kilka napędów: do ruchu suwnicy, ciągnika oraz podnoszenia zawiesia. Co interesujące, niewielkie suwnice mogłyby być także kierowane zdalnie.