Materiały do budowy autostrad

W dzisiejszych czasach do budowy dróg wykorzystuje się dużo rodzajów tworzyw sypkich, zwanych ogólnie kruszywem. Kruszywem drogowym może być tworzywo pochodzenia naturalnego jak żwir czy piasek, które są konieczne jako podstawa każdej nowobudowanej ulicy, ale również materiał pochodzenia przemysłowego jak na przykład żużel. Materiał ten jest w większości przypadków wykorzystywany jako pokrycie górnej warstwy większości rodzajów dróg. Do tworzenia dróg wykorzystuje się także inne materiały sypkie, ale nie są one popularne w Polsce.

Przemysł drogowy

droga

Autor: Highways Agency
Źródło: http://www.flickr.com

Jest wiele firm, które skupiają się na kruszywach. Kruszywa drogowe, które są podstawowym tworzywem do budowy dróg, mogą być niezwykle korzystnym biznesem. Handel kruszywem stał się powszechny w latach 90, kiedy to powstało najwięcej przedsiębiorstw specjalizujących się w handlu tym materiałem. Ten interes był bardzo powszechny ze względu na bezprobemowy dostęp do tworzyw, oraz zapotrzebowanie wywołane modernizacją dużej liczby dróg krajowych i ekspresowych. Powodem takiego stanu rzeczy były przemiany ustrojowe i liberalizacja rynku. Obecnie na rynku przetrwało tylko parę firmę trudniących się tego typu interesami (solidna firma). Firmy te natomiast rozrosły się do bardzo dużych rozmiarów. Obecnie, ze względu na plan budowy autostrad prowadzących przez całą Polskę, sprzedaż kruszywa jest częstsza niż kiedykolwiek wcześniej. Ta sytuacja ma się utrzymać przez parę najbliższych lat.

Skąd wziąć tworzywo?

autostrada

Autor: Greg Neate
Źródło: http://www.flickr.com

Jeśli chodzi o tworzywa naturalnych, pozyskuje się je ze specjalnych kopalni. Miejsca te (np. ) niejednokrotnie są w posiadaniu przedsiębiorstw sprzedających kruszywo. Pozwala to zmniejszyć koszty, które byłyby większe, gdyby w handel kruszywem zaangażowana była firma pośrednicząca. Tego typu sytuacja ma niestety miejsce w aspekcie żużlu. Ze względu na to, że jest to odpad produkcji przemysłowej, powstający podczas obróbki żelaza lub [przydomowa oczyszczalnia biologiczna] wyrobów ropopochodnych. Przedsiębiorstwa muszą skupowaćnabywać ten materiał od rafinerii albo hut. Żużel jednak nie potrzebuje dalszej obróbki i może być użyty do produkcji dróg w formie, w jakiej był przekazany przez jego dostawcę. Cena tego kruszywa jest jednak uzależniona od ceny, którą podyktuje jej producent.

Źródło: sjenit.com.pl

Komentarze są wyłączone.