Wybór sprężyn, czyli jakie i do czego je stosujemy – kluczowe informacje

Sprężyny używa się w budowie maszyn, zwykle jako łączniki przy sprężystych połączeniach. Poza elementem łączenia pełnią jeszcze kilka szczególnie funkcji, od łagodzenia nacisków (amortyzacji) przez pomiar sił i momentów po akumulowanie energii. Produkcja sprężyn przebiega według sformalizowanych procedur, które gwarantują im trwałość czy odporność na warunki eksploatacji.

sprężyna

Autor: Thomas Quine
Źródło: http://www.flickr.com
Jak na różnorodność sprężyn, mamy w tej materii wybór, z głównym kryterium, czyli przyjmowanym obciążeniem. Według niego części sprężyste dzielimy na ściskane, rozciągane, zginane i skręcane.

W tym materiale znajdują się z całą pewnością wartościowe tematy, ale wejdź również ten link – ta unikalna strona www prezentuje analogiczną tematykę.

Wszystkie wyróżniają się własnymi dla własnej kategorii parametrami sztywności, długości rozciągnięcia, stosunkiem obciążenia do odkształcenia wyrażonym w procencie – sprawdź również: . Szczególnie charakterystyczna jest sprężyna śrubowa, kojarzona wizualnie z formy linii śrubowej. W zależności od zastosowania może ściskać, ale też rozciągać lub skręcać. Sprężyny płaskie wykorzystuje się w zegarkach i odróżniają się od poprzednich płaskim, liniowym wykonaniem. Stosuje się je do styków w przekaźnikach, używane są poza tym w zegarkach, obok innych sprężyn – spiralnych. W tych przypadkach nie mają wiele wspólnego z ogólnie pojmowaną sprężyną, to raczej kawałek metalu, blachy lub zwykłego pręta. Sprężyny spiralne, produkowane są z cienkiej taśmy, podczas działających weń obciążeń wywołują charakterystyczne naprężenie. Jeśli chodzi o zegarki służą jako napęd – www.afg.poznan.pl/oferta/napedy-elektryczne/19/bs-naped-ramieniowy-do-drzwi-24vdc – osi, a w przypadku awarii są elementem naprawy w ręku zegarmistrza.Tak zwane sprężyny pierścieniowe zbudowane są z dwóch grup – pierścieni zewnętrznych oraz wewnętrznych. To sztywne konstrukcje, które wytrzymują bez usterki dość spore obciążenia. Gwarantują przy tym niewielkie odkształcenia. Dlatego też z powodzeniem stosuje się je do zderzaków aut. Duże tarcie na styku powierzchni pierścieni powoduje automatyczne rozpraszanie energii z zewnątrz.

Konstrukcja metalowa ze sprężyną

Autor: taymtaym
Źródło: http://www.flickr.com
Zostając przy samochodach, a konkretniej w układzie rozrządu – dysponuje on własnymi, unikatowymi sprężynami zaworowymi. Odpowiadają one za zamykanie i utrzymywanie go w stanie zamkniętym. Funkcjonowanie w komorze rozrządu poddaje sprężyny zaworowe wysokim temperaturom i obciążeniom siłowym. Stąd też w sprężynach zaworowych stosuje się metal najlepszej klasy, również umacnia się je przez kulkowanie.

Komentarze są wyłączone.