Garść uwag o tych standardowych i tych bardziej nietypowych zastosowaniach kruszyw budowlanych oraz drogowych

Na przestrzeni wieków technologie w budownictwie bez przerwy się zmieniały. Jeszcze 100 lat temu powszechnie wykorzystywano bardzo prymitywne techniki, np. mury budowano z mieszaniny gliny oraz słomy. A dziś nie dosyć, że używa się całkowicie innych surowców, to poza tym budując budynek należy pamiętać o stosowaniu się do rygorystycznych norm. Inspektorzy budowlani muszą obligatoryjnie znać najistotniejsze wytyczne, a w razie potrzeby mogą sięgnąć po bardziej szczegółowe informacje. Kodyfikacja jest na tyle ekspansywna, że nawet rozmiar kruszywa, jak również jego skład został ze szczegółami opisany. Uściślono też, które z kruszyw można wykorzystać w czasie budowy autostrad, a które nadają się do produkcji betonu.

kruszywo drogowe

Autor: Armcon Precast
Źródło: http://www.flickr.com
W czasach Polski Ludowej z betonu stawiano prawie wszystko: i potężne dziesięciopiętrowce, i te mniej okazałe budynki, jak również wytwarzano płyty na miejskie chodniki. Wtedy jego jakość zazwyczaj była dyskusyjna, gdyż brak surowców był powszechny. Teraz wszystko się zmieniło, a i zapotrzebowanie właściwie spadło niż wzrosło: czerwona kostka brukowa wyparła płyty, a mieszkań z tzw. wielkiej płyty rzecz jasna nikt już nie wznosi.Kruszywa do betonu kupują głównie firmy trudniące się wytwarzaniem tego surowca budowlanego . Żeby mogła powstać świetnej jakości masa, należy użyć bardzo dobrej jakości prefabrykatów, a ściślej, piasku lub żwiru i grysu – wybór bywa uzależniony od późniejszego wykorzystania gotowej masy. Kruszywa do betonu trafiają też do odbiorców prywatnych – jeżeli ktoś planuje wylać kawałek murka pod metalowe ogrodzenie, to na pewno nie będzie zabiegał o przywóz betonowej masy. A czasem zdarza się, że takie kruszywa znajdują mniej książkowe zastosowanie: piasek trafia do piaskownicy, a żwir pięknie dekoruje przydomowe rabatki z kwiatami.

Z kolei kruszywa drogowe są wykorzystywane przez firmy budujące autostrady oraz gminne drogi, jak również parkingi. Solidne podłoże zapewnia dobry stan powierzchni jezdni przez lata, więc usługobiorcy nie powinni oszczędzać.

To prawda, że dziś mamy dostęp do mnóstwa danych, zatem jeśli ta tematyka Cię zafascynowała oraz chcesz uzyskać podobne wiadomości na ten temat, to sięgnij po szczegóły tutaj.

Tutaj wykorzystuje się jedynie niektóre minerały, np. granit, wapień lub dolomit, choć de facto sprzedawcy kruszyw potrafią wspomnianą listę znacznie wydłużyć. Tak samo jak w przypadku piasku lub żwiru, mniejsze lub większe kamienie mogą także trafić do naszych ogródków, żeby tam stać się elementem niebanalnej aranżacji.

Komentarze są wyłączone.