W jaki sposób trzeba budować drogi? Na jakie rzeczy zwrócić uwagę? Co będzie niezbędne, by pracę wykonać dobrze?

Budowanie drogi to wiele różnych zadań, jakich rezultatem jest ładna, wytrzymała nawierzchnia. Mało ludzi zdaje sobie z tego sprawę, ale budowa drogi to projekt wymagający sporej ilości czynności. Aby więc ją dobrze wykonać trzeba mieć tak ważną specjalistyczną wiedzę.

Dla tych, co nie mają tego typu informacji, przygotowaliśmy poniższy artykuł.
Przedsiębiorcy

Autor: Cindy Sue Causey
Źródło: http://www.flickr.com
Stabilizacja gruntu cementem to proces technologiczny, który polega na rozdrobnieniu istniejącego gruntu rodzimego, a potem wymieszaniu go z tak dużą ilością wody oraz cementu, żeby po zagęszczeniu mieszanka posiadała odpowiednią trwałość oraz odporność na działanie niszczące działanie pogody. Gdy wprowadzamy cement w grunt występuje proces wiązania podłoża z cementem, jak i proces twardnienia samego cementu. Do budowy dróg stosujemy kruszywa naturalnego, które jest stabilizowane w sposób mechaniczny. To część konstrukcyjna nawierzchni z zagęszczonego kruszywa o właściwie dobranym uziarnieniu. Najbardziej istotnymi czynnikami, jakie wpływają na końcowy sukces, są harmonijna krzywa uziarnienia, stopień jego jakości i optymalna wilgotność. Kruszywo pochodzenia naturalnego możemy wbudowywać na wiele sposobów.
Można to wykonać ręcznie, przy pomocy spychacza, jak i równiarką. Gdy chodzi o spychacz, to trzeba wiedzieć, że to mało dokładna metoda, bo sprawia, że kruszywo jest w stanie się rozsegregować, co uniemożliwia właściwe ułożenie wyższej warstw. Najlepszą metodą będzie równiarka. Powinniśmy unikać zagęszczania warstwowego kruszywa naturalnego, jakiego wilgotność znacząco przekracza wilgotność optymalną. Skutkuje to zamknięciem cieczy w porach kruszyw, przez co nie da się otrzymać poprawnego wskaźnika gęstości. Podbudowa z mieszanki kruszywa połamanego może zostać najniższą lub górną z warstw podbudowy jezdni – . Najczęściej takie podbudowy tłuczniowe robi się jako dwie warstwy, a maksymalna grubość warstwy pod zagęszczenie nie powinna przekraczać dwudziestu centymetrów. Niższa warstwa podbudowy robiona jest najczęściej z tłucznia bardziej grubego aniżeli warstwa leżąca wyżej.

pmb 45/80-65

Autor: Portal Jak-Budowac.pl
Źródło: http://www.flickr.com
Do niższej warstwy wykorzystuje się kruszywo połamane 0-63 mm, a do wyższej kruszywo (www.grupammg.pl/produkty-wapiennicze/nasza-oferta/produkty/wapno-nawozowe/) łamane 0-31,5 mm. Pamiętajmy o mieszankach mineralnych, wykonanych z cementu albo też emulsyjnych, jakie stosuje się do wykonania warstw podbudów na drogach – sprawdź na Mogą być stworzone z mieszanki wytworzonej na miejscu z destruktu ze starej nawierzchni albo też z całkiem nowej jak asfalt.

Mieszanka może być również wytworzona w mieszarce stacjonarnej, a następnie rozprowadzona przy pomocy równiarki. Do budowania dróg zawsze trzeba używać najlepszej jakości surowce, to znaczy pmb 45/80-65, jak i Produkty, bo to gwarantuje bardzo dobrą jakość oraz trwałość każdej z dróg.

Komentarze są wyłączone.