Drogi ciche, bo chropowate

Pułap 65 dB znaczy brzmienie nie do zniesienia dla człowieczego ucha. Niestety, ten poziom hałasu przekraczany jest w otoczeniu dróg, szczególnie szybkiego ruchu czy też autostrad.
Uciążliwości wynikające z komunikacyjnego hałasu dotykają już mniej więcej 80 mln europejczyków.

asfalt porowaty

Autor: Alan Sansbury
Źródło: http://www.flickr.com
Przy tym szkody, które są następstwem oddziaływania harmideru na człowieczy organizm, ocenia się na 38 mld euro rocznie. Dlatego dzisiejsze drogownictwo usilnie wypatruje rozwiązań w zakresie tak zwanych cichych nawierzchni. Drogowy hałas wywodzi się z interakcji między oponą a powierzchnią szosy. Zasadnicza jednakże emisja harmideru pochodzi z samego auta. Zatem istotne znaczenie w działaniach redukujących harmider komunikacyjny mogą mieć fabrykanci aut a także opon. Przemysł (https://arapneumatik.pl/k-21-przekladnie-slimakowe-zaworowe-rotork) motoryzacyjny posiada świadomość owego kłopotu i wdraża nowinki techniczne niwelujące efekty przemieszczania się aut. W wypadku naszej ojczyzny problem ten jest jeszcze innego rodzaju. Otóż, po naszych drogach porusza się bez liku aut wysłużonych a także zużytych pod względem technicznym. Jeśli status materialny naszej ludności pozwoli na wymianę owych czterokołowców na nowocześniejsze, to też skala kłopotu hałaśliwości znacznie się zmniejszy.

Jeśli interesuje Cię omawiane zagadnienie, to obejrzyj więcej, a na pewno zdobędziesz bardzo dużo fascynujących danych na ten temat.

W jaki sposób drogowcy, a zatem zarządcy a także inwestorzy ulic, mogą zapobiec przesadnej emisji hałasu? Trudno przecież zakazać ruchu pojazdów. Możemy jednakże obniżyć prędkość. Graniczną szybkością, od której zachodzi gwałtowny wzrost intensywności hałasu, jest 55 km/h dla aut osobowych jak też 70 km/h dla samochodów ciężarowych. Rozwiązaniem owego problemu mogą być współczesne nawierzchnie takie jak asfalt 70/100.

detale

Autor: Dean Sebourn
Źródło: http://www.flickr.com

W wypadku autostrad oraz dróg szybkiego ruchu takie ograniczenie jest absurdalne. Wyjątkiem są pory nocy. Ograniczenia wprowadza się tylko wyjątkowo i na wyznaczonych odcinkach autostrad.

Do nowatorskich podejść należą: asfalt porowaty, dwuwarstwowe powierzchnie chropowate, kompozycje szczelne, kompozycje modyfikowane kauczukiem. Asfalt porowaty jest zdecydowanie najcichszą nawierzchnią z do dziś dnia wykorzystywanych.

Komentarze są wyłączone.